martes, 17 de marzo de 2015

Psicología social: Apunts d'una companya de la uoc

EL COM I EL PERQUÈ DE LA PSICOLOGIA SOCIAL

Psicologia social: Disciplina científica que estudia com els fenòmens psicològics estan influenciats per processos socials i culturals.

1. La dimensió social

La psicologia és la base de la persona mentre que la part social nodreix la psicològica donant-li formes particulars (interaccionen). Hi ha experiments que demostren que els factors socials no incideixen només en la percepció sinó també en els processos psicològics que configuren l'humà. 
El llenguatge és una peça clau entre els objectes socials per el desenvolupament del pensament, és  l'espai de significats compartits que ens permet construir realitats. La psique i la societat estan vinculades a través del llenguatge i s'influeixen recíprocament. És dins i fora el llenguatge, com tot allò social, per això interaccionem amb la societat.

 PSP (Psicologia Social Psicològica): Perspectiva individualista centrada més en l’individu i en els determinants innats del seu comportament. Estudia la conducta social i l'impacte dels estímuls socials en els estudis psicològics. Utilitza el mètode científic a través de situacions experimentals de laboratori

PSS (Psicologia Social Sociològica): Perspectiva grupal centrada en les col·lectivitats humanes i en factors de tipus cultural. Estudia les característiques de la vida col·lectiva i la seva influència en la configuració social de les persones. Es decanta per l’observació i recollida de dades en situacions reals de la vida quotidiana (estudis de camp, observació sistematitzada). El fenòmen psicològic apareix com a consecqüència de l'ordre social que va més enllà de l'individu

PSC (Psicologia Social Construccionista): Resta importància a la dimensió social en l'anàlisi psicosocial i es centra en el llenguatge com pilar de construcció de fenòmens psicològics. Inclou  la dimensió sociohistòrica que parteix de la idea de que els fenòmens socials són realitats històriques, és a dir, que són específics de cada societat i de cada moment històric. Tant l'individu psicològic com el social es creen (construeixen) dins de processos d'interacció que no poden ser reduïts a factors d'ordre biològic o individual. L'individu (el psicològic, la persona) és un producte de les dinàmiques de la interacció social, en les quals té un paper fonamental el llenguatge.

Termes fundacionals: instints socials, imitació, suggestió i fenòmens col·lectius.

Orientacions teòriques

1. Interaccionisme simbòlic (IS)
Fa referència a la peculiaritat de la interacció. És fonamental conèixer la interpretació subjectiva que fa una persona d'una situació per entendre la seva conducta. Els significats emergeixen a partir de la interacció amb les altres persones, forja la nostra forma d'interpretar la realitat.

2. Socioconductisme
Estudia els comportaments observables de les persones i els explica en funció de fenòmens també observables. Per predir una conducta cal conèixer les característiques de la situació i la experiència prèvia de l'individu en situacions semblants. Mitjançant les experiències prèvies la persona aprèn a establir determinades relacions entre les característiques d'una situació i les conductes adequades.

3. Orientació psicoanalítica
S'inspira en les formulacions de Freud. Va desenvolupar anàlisis sobre la constitució dels grups socials, les relacions interpersonals i els fenòmens de lideratge.

4. Sociocognitivisme
Se centra en l'estudi dels processos que caracteritzen el pensament humà, analitza l'impacte que tenen els factor socials en els mecanismes i els resultats de l'activitat intel·lectiva.

5. Socioconstruccionisme
Reprèn les premises de l'IS. Dóna importància a la dimensió subjectiva de la realitat social, als significats i a la consideració de l'activitat de l'individu. Accentua el paper que té el llenguatge en la construcció de la realitat psicològica que es construeix mitjançant les pràctiques socials.  


No hay comentarios:

Publicar un comentario